donderdag 21 februari 2013

Kruidkoek van oma




Alle koek was op dus een mooie reden om te bakken. We hebben altijd wel iets ‘lekkers’ bij de thee en ook bijna altijd zelf gebakken.
In het weekend meestal wat luxer dan doordeweeks, dan kan het ook een haverkoekje of iets anders simpels zijn.
Vandaag dus kruidkoek, er stond nog melk in de koelkast die op moest en dat kon ik er mooi voor gebruiken.
Het recept komt uit mijn map, daar zitten recepten in die ik ergens uitgescheurd heb of van iemand gekregen.
Dit recept is al oud, het komt van mijn oma, zij bakte ook regelmatig, ook vaak op verzoek van mijn opa.
Hij zei dan altijd: Dieuwertje, ken je niet weer es efkes een kruidkoek of bôterkoek bakke ?
Hij was een dankbare afnemer, als je het bij hem neerzette werd het ook direct opgegeten want, “er mocht brand komme”
Ik heb de kruidkoek deze keer met lichte basterd gemaakt en in plaats van rozijnen cranberry’s gebruikt.
Zelfrijzend bakmeel heb ik ook niet altijd, dat vervang ik dan gewoon door bloem met bakpoeder, dat hebben we altijd wel in huis.
Het resultaat is goed gelukt, mooi luchtig en de cranberry’s geven een lekker zuurtje, zeker voor herhaling vatbaar.
Wat zal mijn oma het leuk gevonden hebben dat haar recept op ons blog staat!



Ingredienten:

300 gr zelfrijzend bakmeel
265 gr donkerbruine basterd
1.5 kopje melk (150 ml)
2  eieren
2.5 tl koekkruiden
snuf zout
75 gr boter
150 gr rozijnen
1 grote appel (optioneel)

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden
Klop de eieren met de suiker
Smelt de boter en doe dit samen met de koekkruiden en het zout bij de geklopte eieren en de boter
Meng de melk en het zelfrijzend bakmeel erdoor
Als laatste gaan de rozijnen en appel erbij
Doe het beslag in de cakevorm en zet deze net onder het midden in de oven 
Bak de kruidkoek ongveer 1.25 uur, als de bovenkant te donker wordt bedek deze dan met aluminiumfolie.
Eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

NRelate Widget